
15/09/2025
„Направи си сам“ има бъдеще в България
Собственикът на Praktis, Любен Милчев, знае, че собствеността на жилище означава всичко за неговите сънародници. Това, което не е осъзнавал, е, че мъжете също обичат градините си.
Българската верига „Направи си сам“ магазини Praktis е на пазара от 23 години – и сега отвори деветия си и най-голям обект, носещ името Praktis Mega, в столицата София: 22 743 м² търговска площ, включително 2800 м² градински център и 4700 м² строителен център с drive-in.
Редакционният екип на DIY International в разговор със собственика, Любен Милчев, за българския пазар за подобрения на дома на Global DIY-Summit.
Какви са настоящите икономически условия в България?
България е пълноправен член на Европейския съюз. Откакто се присъединихме към Шенгенското споразумение, сме в много положителна икономическа ситуация. Много инвеститори искат да се възползват от тази вълна. В момента сме най-предпочитаната страна в ЕС – така че е подходящ момент за инвестиране. Корпоративният данък е само 10%, една от най-благоприятните данъчни ставки в Европа.
Друг положителен момент: на 1 януари 2026 г. ще се присъединим към еврозоната и ще сменим българския лев с европейската валута, еврото. Това също ще насърчи инвестициите отвън и ще донесе много пари в страната.
Какво означава това за сектора „Направи си сам“?
Означава, че бизнесът ни определено ще расте. Защото повечето инвестиции се правят в имоти. Цените на имотите се покачват. Ето защо секторът „Направи си сам“ ще расте поне през следващите две или три години. Така че в момента в България няма криза.
Пътувате много и сте запознати с условията в сектора „Направи си сам“ в други страни. Какво научихте от това за вашия бизнес в България?
Благодарение на дейността на Edra – на която съм член от самото начало преди дванадесет години – наистина пътувам много по света и виждам, какво правят моите колеги, търговците на „Направи си сам“ стоки. Тази индустрия се движи – и трябва да се движи. Много неща се случват в интернет и ние трябва да предлагаме на клиентите специфични услуги. Това е свързано с нови дейности в областта на изкуствения интелект и интернет, а също имаме и темата за дропшипинга. Това означава, че перспективите за бъдещето са добри, но трябва да сте в правилната позиция, за да възприемете тези иновации. Бизнесът днес е напълно различен, отколкото беше през 90-те години. Нашите клиенти очакват повече.
Моля, опишете клиентите, които идват във вашите магазини.
България не е голяма страна, имаме по-малко от седем милиона жители. Затова е трудно да се сегментират различните групи клиенти. Ние сме отворени за всички клиенти. Правим както B2C, така и B2B, имаме онлайн магазин, работим на пазара на проекти – това е оригиналният бизнес на Praktis. Не е като в Германия, където има силна сегментация на клиентите: професионалисти, „Направи си сам“ майстори, онлайн клиенти. В Praktis работим с всички клиенти. Около 7 до 8% от оборота ни се реализира онлайн, около 25 до 30% идват от професионалния и проектния бизнес, а останалата част - от крайния потребител в нашите физически магазини.
Типичният български краен потребител ентусиаст ли е на тема „Направи си сам“?
Да, особено сега. Защото разходите за майстори, извършващи ремонтни дейности за дома, са изключително високи. Има недостиг на хора. Още веднъж: „Направи си сам“ има бъдеще в България. Най-важната ни задача е да купуваме правилните продукти от цял свят и да ги предоставяме на нашите клиенти бързо и, разбира се, евтино. Това е голямото предимство за клиентите, което предлагаме: продукти от цял свят, които могат да се използват веднага за „Направи си сам“.
Значи международните марки играят важна роля във вашата продуктова гама?
Разбира се, имаме 15 собствени марки, но работим и с всички международни марки. В крайна сметка това е нормално.
Как се развиха цените през последните няколко месеца?
Ако погледнем пазара на недвижими имоти, очакваме цените да се покачват с 10 до 15% всяка година. А заради приемането на еврото, тази година очакваме цените на имотите да се повишат с до 20% – поради спекулации. Цените на пазара „Направи си сам“ не са се променили много от няколко години, защото пазарът е стабилен в производството. Но това няма да остане така за дълго. Защото разходите ни се увеличават, например заплатите, с 20 до 30% годишно. Така че трябва да разширим пазара.
Типичният краен потребител в България собственик на дома си ли е?
Да, това е голямата разлика спрямо останалата част от Европа: 95% от българите притежават имоти.
Това е добра основа за вашия бизнес, нали?
Собствеността на жилище означава всичко за българите. Така че се надяваме, че те ще ремонтират апартаментите си и ще се грижат за тях. Част от българския манталитет е да притежаваш собствен дом.
Градинският център представлява голяма част от новия ви магазин в София. Разраства ли се градинският център в България?
През май отворихме най-големия магазин „Направи си сам“ в България в столицата София – 23 000 м². Осъзнаваме, че пазарът расте, но клиентът се нуждае и от клиентско преживяване. Това е градинският център. Ако имате красив градински център с много жива зеленина, хората са щастливи. Това беше една от целите ни с този проект.
Разполагаме и с голям drive-in, специално за професионалисти. Предлагаме над 50 000 артикула и продължаваме да се разрастваме. Тази комбинация – градински център, drive-in и стандартен магазин „Направи си сам“ е правилното решение за столицата.
Каква роля играят жените клиенти?
Очаквах, че ще виждаме предимно жени в градинския център. Но грешах: 50 на 50 са. Много мъже също обичат да се грижат за градината.
Вие имате ли градина?
Да.
А грижите ли се за нея?
Да - обичам да се грижа за градината.