Въведете поне 3 символа за търсене. Използвайте стрелките за навигация и Enter за избор.
Въведете поне 3 символа за търсене
„Направи си сам“ има бъдеще в България

15/09/2025

„Направи си сам“ има бъдеще в България

Собственикът на Praktis, Любен Милчев, знае, че собствеността на жилище означава всичко за неговите сънародници. Това, което не е осъзнавал, е, че мъжете също обичат градините си.

Българската верига „Направи си сам“ магазини Praktis е на пазара от 23 години – и сега отвори деветия си и най-голям обект, носещ името Praktis Mega, в столицата София: 22 743 м² търговска площ, включително 2800 м² градински център и 4700 м² строителен център с drive-in.

Редакционният екип на DIY International в разговор със собственика, Любен Милчев, за българския пазар за подобрения на дома на Global DIY-Summit.

 

Какви са настоящите икономически условия в България?

 

България е пълноправен член на Европейския съюз. Откакто се присъединихме към Шенгенското споразумение, сме в много положителна икономическа ситуация. Много инвеститори искат да се възползват от тази вълна. В момента сме най-предпочитаната страна в ЕС – така че е подходящ момент за инвестиране. Корпоративният данък е само 10%, една от най-благоприятните данъчни ставки в Европа.

 

Друг положителен момент: на 1 януари 2026 г. ще се присъединим към еврозоната и ще сменим българския лев с европейската валута, еврото. Това също ще насърчи инвестициите отвън и ще донесе много пари в страната.

 

Какво означава това за сектора „Направи си сам“?

 

Означава, че бизнесът ни определено ще расте. Защото повечето инвестиции се правят в имоти. Цените на имотите се покачват. Ето защо секторът „Направи си сам“ ще расте поне през следващите две или три години. Така че в момента в България няма криза.

 

Пътувате много и сте запознати с условията в сектора „Направи си сам“ в други страни. Какво научихте от това за вашия бизнес в България?

 

Благодарение на дейността на Edra – на която съм член от самото начало преди дванадесет години – наистина пътувам много по света и виждам, какво правят моите колеги, търговците на „Направи си сам“ стоки. Тази индустрия се движи – и трябва да се движи. Много неща се случват в интернет и ние трябва да предлагаме на клиентите специфични услуги. Това е свързано с нови дейности в областта на изкуствения интелект и интернет, а също имаме и темата за дропшипинга. Това означава, че перспективите за бъдещето са добри, но трябва да сте в правилната позиция, за да възприемете тези иновации. Бизнесът днес е напълно различен, отколкото беше през 90-те години. Нашите клиенти очакват повече.

 

Моля, опишете клиентите, които идват във вашите магазини.

 

България не е голяма страна, имаме по-малко от седем милиона жители. Затова е трудно да се сегментират различните групи клиенти. Ние сме отворени за всички клиенти. Правим както B2C, така и B2B, имаме онлайн магазин, работим на пазара на проекти – това е оригиналният бизнес на Praktis. Не е като в Германия, където има силна сегментация на клиентите: професионалисти, „Направи си сам“ майстори, онлайн клиенти. В Praktis работим с всички клиенти. Около 7 до 8% от оборота ни се реализира онлайн, около 25 до 30% идват от професионалния и проектния бизнес, а останалата част - от крайния потребител в нашите физически магазини.

 

Типичният български краен потребител ентусиаст ли е на тема „Направи си сам“?

 

Да, особено сега. Защото разходите за майстори, извършващи ремонтни дейности за дома, са изключително високи. Има недостиг на хора. Още веднъж: „Направи си сам“ има бъдеще в България. Най-важната ни задача е да купуваме правилните продукти от цял ​​свят и да ги предоставяме на нашите клиенти бързо и, разбира се, евтино. Това е голямото предимство за клиентите, което предлагаме: продукти от цял ​​свят, които могат да се използват веднага за „Направи си сам“.

 

Значи международните марки играят важна роля във вашата продуктова гама?

 

Разбира се, имаме 15 собствени марки, но работим и с всички международни марки. В крайна сметка това е нормално.

 

Как се развиха цените през последните няколко месеца?

 

Ако погледнем пазара на недвижими имоти, очакваме цените да се покачват с 10 до 15% всяка година. А заради приемането на еврото, тази година очакваме цените на имотите да се повишат с до 20% – поради спекулации. Цените на пазара „Направи си сам“ не са се променили много от няколко години, защото пазарът е стабилен в производството. Но това няма да остане така за дълго. Защото разходите ни се увеличават, например заплатите, с 20 до 30% годишно. Така че трябва да разширим пазара.

 

Типичният краен потребител в България собственик на дома си ли е?

 

Да, това е голямата разлика спрямо останалата част от Европа: 95% от българите притежават имоти.

 

Това е добра основа за вашия бизнес, нали?

 

Собствеността на жилище означава всичко за българите. Така че се надяваме, че те ще ремонтират апартаментите си и ще се грижат за тях. Част от българския манталитет е да притежаваш собствен дом.

 

Градинският център представлява голяма част от новия ви магазин в София. Разраства ли се градинският център в България?

 

През май отворихме най-големия магазин „Направи си сам“ в България в столицата София – 23 000 м². Осъзнаваме, че пазарът расте, но клиентът се нуждае и от клиентско преживяване. Това е градинският център. Ако имате красив градински център с много жива зеленина, хората са щастливи. Това беше една от целите ни с този проект.

 

Разполагаме и с голям drive-in, специално за професионалисти. Предлагаме над 50 000 артикула и продължаваме да се разрастваме. Тази комбинация – градински център, drive-in и стандартен магазин „Направи си сам“ е правилното решение за столицата.

 

Каква роля играят жените клиенти?

 

Очаквах, че ще виждаме предимно жени в градинския център. Но грешах: 50 на 50 са. Много мъже също обичат да се грижат за градината.

 

Вие имате ли градина?

 

Да.

 

А грижите ли се за нея?

 

Да - обичам да се грижа за градината.

Newsletter

Абонирайте се за нашите специални предложения:

В Практис ще откриеш страхотни предложения и може да си първият, който научава за нашите промоции като се запишеш за нашия електронен бюлетин.

© 2012-2025 PRAKTIS.BG. Всички права запазени.
Уеб дизайн: