
15/09/2025
„Направи си сам“ има бъдеще в България
Собственикът на Praktis, Любен Милчев, знае, че собствеността на жилище означава всичко за неговите сънародници. Това, което не е осъзнавал, е, че мъжете също обичат градините си.
Българската верига „Направи си сам“ магазини Praktis е на пазара от 23 години – и сега отвори деветия си и най-голям обект, носещ името Praktis Mega, в столицата София: 22 743 м² търговска площ, включително 2800 м² градински център и 4700 м² строителен център с drive-in.
Редакционният екип на DIY International в разговор със собственика, Любен Милчев, за българския пазар за подобрения на дома на Global DIY-Summit.
Какви са настоящите икономически условия в България?
България е пълноправен член на Европейския съюз. Откакто се присъединихме към Шенгенското споразумение, сме в много положителна икономическа ситуация. Много инвеститори искат да се възползват от тази вълна. В момента сме най-предпочитаната страна в ЕС – така че е подходящ момент за инвестиране. Корпоративният данък е само 10%, една от най-благоприятните данъчни ставки в Европа.
Друг положителен момент: на 1 януари 2026 г. ще се присъединим към еврозоната и ще сменим българския лев с европейската валута, еврото. Това също ще насърчи инвестициите отвън и ще донесе много пари в страната.
Какво означава това за сектора „Направи си сам“?
Означава, че бизнесът ни определено ще расте. Защото повечето инвестиции се правят в имоти. Цените на имотите се покачват. Ето защо секторът „Направи си сам“ ще расте поне през следващите две или три години. Така че в момента в България няма криза.
Пътувате много и сте запознати с условията в сектора „Направи си сам“ в други страни. Какво научихте от това за вашия бизнес в България?
Благодарение на дейността на Edra – на която съм член от самото начало преди дванадесет години – наистина пътувам много по света и виждам, какво правят моите колеги, търговците на „Направи си сам“ стоки. Тази индустрия се движи – и трябва да се движи. Много неща се случват в интернет и ние трябва да предлагаме на клиентите специфични услуги. Това е свързано с нови дейности в областта на изкуствения интелект и интернет, а също имаме и темата за дропшипинга. Това означава, че перспективите за бъдещето са добри, но трябва да сте в правилната позиция, за да възприемете тези иновации. Бизнесът днес е напълно различен, отколкото беше през 90-те години. Нашите клиенти очакват повече.
Моля, опишете клиентите, които идват във вашите магазини.
България не е голяма страна, имаме по-малко от седем милиона жители. Затова е трудно да се сегментират различните групи клиенти. Ние сме отворени за всички клиенти. Правим както B2C, така и B2B, имаме онлайн магазин, работим на пазара на проекти – това е оригиналният бизнес на Praktis. Не е като в Германия, където има силна сегментация на клиентите: професионалисти, „Направи си сам“ майстори, онлайн клиенти. В Praktis работим с всички клиенти. Около 7 до 8% от оборота ни се реализира онлайн, около 25 до 30% идват от професионалния и проектния бизнес, а останалата част - от крайния потребител в нашите физически магазини.